søndag 25. mai 2014

The Beast (Terry Pratchett: Night Watch)




There was The Beast, all around him. And that’s all it was. A beast. Useful, but still a beast. You could hold it on a chain, and make it dance, and juggle balls. It didn’t think. It was dumb. What you were, what you were, was not The Beast. You didn’t have to do what it wanted. If you did, Carcer won.
Jeg ble ferdig med den årlige gjenlesningen av Night Watch for en stund siden, for jeg så syrinene springe ut på Bislett allerede helt i begynnelsen av mai. Men det er i dag det er 25. mai, og nå alle syrinene står i fullt flor og fyller lufta fullstendig om kveldene og forskjønner selv en by som Ankh-Morpork. 

Denne gangen var det morsomt å lese Night Watch mens jeg så meg gjennom True Detective, for Rust Cohle er jo en av Vimes' brødre. Han er et gjennomtraumatisert vrak som bare akkurat så vidt kan teipes sammen til en funksjonell person, han har The Beast så det forslår, men han vet at den som kan kontrollere The Beast, han er fortsatt på riktig side. 

Og denne gangen ble jeg mest rørt over scenen på slutten der Vetinari viser Vimes hvor mye han tross alt respekterer folk som gjør det rette selv om det er vanskelig og livsfarlig. Pratchett er ingen rabulist, han er for en pragmatisk anstendighet. Men det er ikke så ofte vi får se annet enn endeløs pragmatisme fra Vetinaris side.

2 kommentarer:

Anne sa...

Det er så morsomt å se Vimes opplyst av, eller kontrastert med, forskjellige andre personer. Rust, selvsagt! Og da jeg så Life on Mars for en del år siden, husker jeg at det var veldig lett å se spor av unge og gamle Vimes i Sam og Gene.

En av de tingene jeg liker aller best ved Pratchett er at han insisterer på moral og anstendighet, selv når han nesten synes for kynisk til å egentlig tro på det. Det, og så det at han insisterer på at folk har ansvaret selv for om de vil [for-]bli et monster eller la være. Mange ekkoer av Doktoren der også! "The Doctor always gives you a choice."

Hanne sa...

Det er jo noe med at moralen og anstendigheten er vel så mye for din egen del som for samfunnets. OK, så nytter det kanskje ikke på makronivå. Men det er bedre for deg selv.